Miksi feminismi?

feminismi

Multa kysytään aika usein, miksi oon feministi. Voi kunpa osaisin kuvailla sen tunteen. Kun on pieni (tai tälleen jo iso) ja on aika hyvä tyyppi. Fiksu, osaava, hauska ja menestyvä. Mutta silti lähtökohtaisesti vähän huonompi kuin se naapuripöydän kaveri.

Koska se naapuripöydässä istuva tyyppi on mies, poika.

Ja mä olen syntynyt naissukupuoleen ja jostain syystä mun tekemisiä katsotaan eri tavalla.

Se on pieniä juttuja. Sitä, että käsityötunneilla ei saa apua, koska pojat tarvitsevat sitä kipeämmin. Onhan nyt sentään kyse rättikässästä, ja naiset ovat syntyneet virkkuukoukku vasemmassa kämmenessä kiinni ja ompelukoneen manuaali otsalohkossa.

Se on sitä, että on pelannut vuosia jalkapalloa, mutta koulun liikuntatunneilla opettaja arvottaa mun taidot alemmas kuin luokan epäurheilullisimman pojan. Koska eihän tytöt osaa potkasta.

Se on sitä, että yhtäkkiä muhun saa koskea. Läppäsy perseelle, kouraisu tisseistä. Siihen ei kuulu reagoida ihmeellisemmin, se on normaalia. ”Ei tehdä siitä isoa numeroa, se vaan tarkoittaa, että se tykkää susta.” Mun kehoni ei yhtäkkiä olekaan enää mun. En ymmärrä.

Se on isoja juttuja. Isoja asenteita. Sitä, että naisilla ei vain ole talousosaamista. Naiset on rasittavia nalkuttajia, siinä missä miehet rohkeita ja suorapuheisia. Äidit kuuluu kotiin, tytöt samoin, varsinkin viikonloppuöinä ja varsinkin jos ne on kännissä – jos silloin tulee raiskatuksi niin sehän on käytännössä oma vika. Ja eihän ne siis oikeasti edes ole raiskauksia. Turha valehdella, kännissä ihan vapaaehtoisesti panitte ja aamulla sitten alkoikin vaan kaduttaa.

Se on sitä, että kun mä sanon ei, sä sanot ettei sua voi noin paljon väsyttää. Se on sitä, että sä et arvosta mun oikeutta sanoa ei. Mun oikeutta päättää, mitä mun kropalla tapahtuu.

Se on sitä, että kun kehtaa puolustaa itseään ja sanoa, että mä ansaitsen samanlaiset oikeudet ja mahdollisuudet kuin muutkin maailmasta, mut yritetään häpäistä hiljaiseksi. ”Ruma”, ”Läski”, ”Huora”. ”Et sä oo ees hyvännäköinen”. ”Kukaan ei halua sua”.

Se on sitä, että sanotaan Suomen olevan suhteellisen tasa-arvoinen maa. Että sietäisi teidän naistenkin olla tyytyväisiä.

Siihenkö mun pitää tyytyä? Että oon suhteellisen tasa-arvoinen verrattuna naapurin Tervopetteriin, mutta en kuitenkaan täysin? Vieläpä syistä, jotka eivät ole musta itsestäni riippuvaisia? Kiitti. Kiitti siis ihan vitusti. Lämmittää.

Tällainen syö ihmistä. Mä haluan olla vain mä. En perse vaan persoona. En jokin mystinen ja taianomainen nainen. Madonna tai huora. Äiti. Mitä näitä rooleja naiselle nyt on tässä yhteiskunnassa varattu. Vaan ihan vain minä yksilönä.

Siksi mä olen feministi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s