Naistenpäivää!

Kansan Uutiset haastatteli kollektiiviamme viime perjantain lehteen ja tänään juttu on luettavissa myös netissä. Koska meillä luonnollisesti oli paljon enemmän sanottavaa, niin naistenpäivän kunniaksi julkaisemme juhlallisesti (fanfaareja) kaikki vastaukset kysymyksiin omassa ihanassa blogissamme.

 

Sunnuntaina vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Tyypillisesti miehet ovat ostaneet naisille pieniä lahjoja, kukkia ja sen sellaista. Onko teillä ideoita naistenpäivän viettoon? Mitä silloin pitäisi tapahtua / mistä pitäisi puhua?

Rosalind Franklymydear (myöhemmin RF):  Minä rakastan pieniä lahjoja! Rakastan esimerkiksi, kun minulle naistenpäivän aamuna tuodaan sänkyyn tarjottimella palkkatasa-arvo ja kukistettu heteronormatiivisuus.

Pilluminati: Mä olen aina pitänyt naistenpäivää lähinnä huonona vitsinä. Kerran vuodessa puhutaan lämpimikseen tasa-arvosta ja mitään ei silti tapahdu. Ja mikä juttu se niiden kukkasten kanssa oikein on: Hei rakas naiseni, tässä sulle kukka niin ehkä sulla ei enää ole niin paha mieli siitä, että et saa yhtä paljon palkkaa.

Saatanan Tosikko: Vaikka naistenpäivää kritisoidaan ja ihan syystä, on siinä mielestäni myös puolensa, että keskitytään yhtenä päivänä edes puheiden tasolla tiedostamaan juuri naiset. Jotenkin muistan omista kasvukokemuksistani, että naistenpäivä pysäytti kysymään miksi vietetään naisten, mutta ei miesten päivää ja se herätti tajuamaan tasa-arvo-ongelmia. Toki fokus on tällöin pystyttävä pitämään asiassa, ei suklaarasiassa.

Carmen Emmanuelle: Naisten päivähän on sinänsä syntynyt tasa-arvon päiväksi työväenliikkeen naisten keskuudessa. Tämä vain on ihan kokonaan unohtunut. Nykyisellään päivä on vain korostaa sukupuolirooleja ja tiukkaa sukupuolijakoa. Jos päivää on pakko viettää, puhutaan tänä vuonna vaikka perhevapaiden jakamisesta kotimaassa ja naisten pakkotyöstä eri puolilla maailmaa.

Noin yleisesti kyllä rakastan kukkia ja lahjoja ja hömpöttelyä vaan eipä niillä ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Minua saa lahjoa ihan sukupuolesta riippumatta ja milloin vain!

Sullemäen Anna: Naistenpäivä näin Suomessa vietettynä tuntuu aika naurettavalta. Ruusu ja suklaarasia ei oikein ilahduta rakenteellisen epätasa-arvon edessä. Sen sijaan jos tarkastelee asioita globaalista perspektiivistä, voisi naistenpäivälle olla tilausta. Päivä tulisi käyttää siihen, että huomioidaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ja autetaan kehitysmaiden naisten asemaa esimerkiksi lahjoittamalla koulutuspaketteja Aasian tytöille tai tekemällä mikrolahjoituksia.

Manna Cunt: Kun saa vapaasti pihdata ja huorata yhtenä päivänä vuodessa, pitää siitä ottaa kaikki ilo irti. No, vaikka olisi hienoa elää maailmassa, jossa sukupuolella ei olisi väliä, olemme siitä vielä kaukana. Todellisuudessa naistenpäivälle on paikkansa, naiset ovat globaalisti edelleen alistetummassa asemassa miehiin verrattuna.

Gertrud Rosegarden: Rakastan kukkia ja lahjoja! Ja rakastan naisista puhumista! Hmm. Rakastan naisia ylipäänsä.

Blogiprojektinne tausta kiinnostaa. Mistä idea ja motivaatio? Miksi tämä nimi? Entä kirjoitustyyli?

RF: Idea syntyi vuosien varrella saadusta ihailijapostista, joissa joka toisessa epäiltiin mielipiteideni syyksi liian vähäistä munasatoa ja joka toisessa liian runsasta munasatoa. Riippumatta siitä koskiko alkuperäinen keskustelu tasa-arvoa vai kvanttifysiikkaa. Blogissa jokainen pihtaa vapaasti omalla tyylillään.

Pilluminati: Kun meitä kuvailee, niin tosi moni on käyttänyt sanaa räväkkä. En mä jotenkin koe että ollaan räväkkiä, kun puhutaan suoraan ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Se räväkkyys on sellainen illuusio, kun ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää, että naiset käyttäytyisi näin.

Carmen Emmanuelle: Meistä jokainen tunnisti heti pihtarihuora-nimen, vaikkei omaa ihailijapostia sillä nimellä olisi saanutkaan. Aina annat väärään aikaan ja väärässä paikassa ja nimenomaan annat tai olet antamatta. Naisellahan ei muuta seksuaalisuutta ole kuin antaminen. Ja kaikki, mitä naiset tekevät, liittyy tietysti seksiin.

Sullemäen Anna: Kirjoitustyyli tulee luonnostaan: näin mä puhuisin, jos ei olisi tiukkoja yhteiskunnallisia normeja ja tapasäädöksiä. Tai puhun mä niistä huolimattakin. On älytöntä, että on jollain lailla radikaalia, kun naiset sanovat asiat suoraan. Tai käyttää sanoja kuten “kikkeli”, “pillu” ja “tissit”. Aika perussanastoahan toi on.

Manna Cunt: Sukupuolten aiheuttamat lasikatot pitää murtaa, kaikilta sukupuolilta ja kaikkialla. Jos se vaatii ronskia kieltä, olen valmis sitä näyttämään ja käyttämään.

Gertrud Rosegarden: Liikaa asioita joista on ollut liian pitkään hiljaa. Pikkuhiljaa kasaantunutta sontaa jota ei jaksa enää niin korrektisti siivoilla pois. Jokainen kirjoittaa omalla tyylillään ja varmaan tyylilliset erot huomataan ajan kuluessa.

Keitä olette/haluatteko kertoa itsestänne/taustoistanne jotakin? Minkälaiset kokemukset tekevät pihtarihuoraksi?

RF: Toistaiseksi olemme onnistuneet välttämään hakemusta patentti- ja rekisteriyhdistykseen. Yleensä kaikki hyvät ideat jotenkin purkautuvat niin, että perustetaan yhdistys. No ei, nyt heti rupes tekemään mieli. Miettikää nyt! Yhdistyneet pihtarihuorat! Lääh!

Pilluminati: Me tehtiin tässä juuri blogissa esittelyt kirjoittajista: https://pihtarihuorat.wordpress.com/2015/02/20/pihtarihuorat-keita-me-ollaan/

Ollaan suhteellisen sekalainen joukko tyyppejä erilaisista taustoista ja erilaisilla intohimoilla. Ehkä pienin yhteinen nimittäjä on juuri jonkinlainen pihtarihuoruuden kokemus. Jokainen meistä kokee sen omalla tavallaan.

Carmen Emmanuelle: Ehkä pihtarihuoraksi tekee se, että avaa suunsa sanoakseen jotain. Eri tilanteissa, eri rooleissa – ei meillä ole mitään yhteistä taustaa. Mutta aika pian siinä saa aina huomata olevansa pihtari tai huora.

Sullemäen Anna: Sanoisin, että pelkästään se että elää tässä yhteiskunnassa ja havahtuu sen tasa-arvo-ongelmiin, riittää tekemään pihtarihuoraksi. Kun on nainen ja kehtaa sanoa ääneen, että tämä on epäreilua, on aina jollain tavalla väärin. Olet pihtari tai huora, vähintäänkin hirveä lehmä.

Gertrud Rosegarden: Yleensähän se pihtarihuora-kommentti ei ole sellainen kohteliaisuus millä itse itseään hellittelee. Kyllä se jostain muualta tarjoillaan. Niistä kokemuksista irtoaa tarina jos toinenkin.

Smack my Little Pony: Pihtarihuoruuteen jalostaa erityisesti se avainkokemus, jossa pakit annettuaan saa vastaukseksi klassisen ”No en ois halunnutkaan, läski/ruma/rillipää/huora”.

Manna Cunt: Mies ei voi koskaan olla pihtari, ei huorakaan. Näiden tilalla ovat “stressaantunut”, “väsynyt” ja ÄIJJÄ, naisten mies, kova jätkä, joka pääsee jatkuvasti pukille. Vähemmästäkin tekee mieli alkaa pihtarihuoraamaan.

Erityisen riemastuttavaa blogissa on kirjoittajien suhde seksiin, kiihottumiseen, ruumiiseen… Nykyään tuntuu, että joka puolelta käsketään harrastamaan seksiä ja nauttimaan siitä, mutta silti seksi ei ole aina kovin avoin, vapautunut tai normiton asia. Kommenttia tähän?

Pilluminati: Seksin (ja seksittömyyden myös) pitää olla avoin, vapautunut ja normiton asia meille kaikille. Ihmisten seksuaalisuus on tosi monimuotoinen asia ja mä ainakin haluan kannustaa ihmisiä tutustumaan itseensä: omaan seksuaalisuuteensa, kehoonsa, siitä mikä tuntuu hyvälle ja mikä ei. Jokaisella on oikeus orgasmiin! Mä kuvittelin seiskaluokan seksivalistustuntien jälkeen olevani maailman ainoa tyttö joka runkkaa. Ei sen pitäisi niin mennä. Mä toivon, että jokainen meistä voisi ilmaista seksuaalisuuttaan ilman painetta siitä, että tarvii esittää jotain muuta kuin mitä on. Että oltais vaan, eikä hävettäis.

RF: Seksiin ja oman kehon rakastamiseen liittyy paljon häpeää. Häpeä ei ole oikea perusta seksuaalisuudelle. Tarkemmin ajateltuna häpeä ei ole oikea perusta millekään. Se ei tarkoita, että kaikkien pitäisi kulkea koko ajan ilman vaatteita ja pimppi levällään pitkin ysitietä. On oltava oikeus olla reteä ja ujo, mies nainen tai jotain aivan muuta. Olla oma itsensä. Sanoa, minä haluan. Sanoa, minä en halua.

Saatanan Tosikko: Itseäni häiritsee seksuaalisuudesta puhuttaessa myös seksittömyyden paheksuminen. Seksuaalisuus on niin henkilökohtainen juttu, ettei ketään pitäisi paheksua siitä että haluaa seksiä, kenen kanssa haluaa sitä harrastaa ja miten, mutta ei myöskään siitä jos ei halua. Minulle on aivan samantekevää mitä muut tekevät ja sen mitä minä teen, pitäisi olla muille ihan yhtä samantekevää. Jostain syystä varsinkin naisten ja homojen seksuaalisuus tuntuu kuuluvan ihan kaikille.

Carmen Emmanuelle: Itse olen tehnyt aika pitkän matkan oman kehoni ja seksuaalisuuteni hyväksymiseksi. Siksikin haluan siitä kirjoittaa: ehkä voin auttaa jonkun toisen matkaa. On vielä valtavasti tehtävää sen kanssa, että oikeasti hyväksymme moninaisuuden ja ihmisten erilaiset halut. Normaaliuden paine on valtava eikä kukaan edes oikein lopulta tiedä, mitä se normaali oikein on. Mikään tai kukaan ei tunnu kelpaavan, itselleen tai jollekin “yleiselle hyväksynnälle”. Vaikka sehän on juuri päinvastoin: me kaikki kelpaamme.

Sullemäen Anna: Lehdissä kerrotaan naisille, että omasta kehostaan ja seksuaalisuudestaan on vapaus nauttia. Heti seuraavalla aukeamalla on 23 vinkkiä, kuinka antaa miespuoliselle kumppanilleen parempaa suuseksiä. Yläasteen seksivalistustunnilla katsotaan videota, jossa kerrotaan, kuinka itsetyydytys on ok – kuitenkin videolla itseään tyydyttävään tyttöön osuu taivaasta salama. Seksi ja seksuaalisuus on muka vapaata ja toivottavaa, mutta silti naista rangaistaan liki kaikesta seksiin liittyvästä. Jos haluaa liikaa, on huora. Jos on lyhyt hame, ansaitsee joutua raiskatuksi. Jos ei anna, on pihtari ja ansaitsee tulla petetyksi. Jos ei nauti seksistä, ei ole oikealla tavalla vapautunut moderni nainen. Seksistä tulee puhua moniäänisesti ja oikeasti avoimesti.

Gertrud Rosegarden: Seksi on hauskaa! Seksistä kirjoittaminen melkein yhtä hauskaa!

Toisaalla feministejä syytetään akateemisuudesta, ihonvärisokeudesta ja keskiluokkaisuudesta, toisaalla ihan vain yleisestä moraalin mädätyksestä. Mikä on suomalaisen feminismin tila?

RF: Olen itse ahnas sille keskustelulle, jossa pohditaan, onko feminismin perustuttava yhteiselle liitolle  riippumatta siitä millaisia sikin sokin risteileviä valtarakenteita yhteiskunnassa on. Näkisin itse mielelläni feminismin sellaisena, jossa identiteetit voivat muodostua kulloisenkin taistelun mukaan, muodostua ja kadota ja muodostua uudelleen jossain toisessa kohdassa yhteiskuntaa. Tämän sanottuani tunnistan tässä kohdassa tietysti välittömästi oikeaksi syytökset tietynlaisesta käsiterunkkauksesta. Mutta sellaisten syytösten alle, että liian akateemista, liian vihaista, liian nippeliä, liian tyypillistä, liian lyhyttukkaista ja liian paljon ärsyttää joku tietty termi, on helppo koittaa hukuttaa vaatimuksia tasa-arvosta. Ikään kuin nämä ärsyyntyneet tyypit hyppäisivät kannattamaan vaatimuksia sillä siunaamalla, kun termi vain vaihdettaisiin toiseen. Uskon, että feministisen keskustelun alle mahtuu sekä keskustelua feminismistä että keskustelua arjen pienistä ja isoista asioista.

Pilluminati: Mä olen itse jotenkin täysin kyllästynyt jatkuvaan käsiterunkkaamiseen feminismissä. Olisi mukava joskus päästä itse asiaan, niihin juttuihin, jotka oikeasti on vialla tässä yhteiskunnassa ja maailmassa, ihan sukupuolesta riippumatta. Että ei tarttis joka jumalan kerta ajautua siihen keskusteluun, että onko feminismi hyvä vai huono, mitä feminismi on ja ei ole. Ja en mä tavallaan ihmettele sitä, että feministejä syytetään akateemisuudesta: naiset joutuu aina perustelemaan asiansa perinpohjaisemmin ja jos ei ole sataa lähdeviitettä heittää päästä, niin olet väärässä tai et tajua asioista mitään tai olet vähintäänkin huono feministi. Tavallaan se täydellisyyden vaatimus feministeille kyllästyttää: pitää olla miljoonasti parempi, viitata tutkimuksiin ja tietää kaikki käsitteet. Ja sen kaiken voi vaan kuitata sillä, että joku manspleinaa sulle, että olet väärässä, koska miehilläkin on asevelvollisuus ja tosi rankkaa.

Carmen Emmanuelle: Ei valitettavasti taida olla yhtä suomalaista feminismiä. Se surettaa. Tahtoisin yhteisen taistelun, sellaisen jossa ei jumituta pieniin eroihin ja mietitä, kuka on ortodoksisin ja onko toisen pilkku nyt just oikeassa paikassa. Etsitään yhteiset tavoitteet ja väännetään niiden puolesta. Pieni toivonkipinä minussa näkee, että tämä on suunta, johon feminismi on menossa.

Gertrud Rosegarden: Välillä on vaikea uskaltaa osallistua feminismikeskusteluun (tai mihinkään keskusteluun) tai sanoa mielipiteitä ja ajatuksia ääneen. Suomessa on ehkä kuitenkin enemmän tätä ongelmaa. Sitten muutamat hassut pääsee ottamaan skenen haltuun.

Kynsiä ja hampaita: Käsiterunkkauksen  lisäksi tarvitaa lisää feministisiä tekoja. Arjessa, yhteiskunnassa, töissä, taiteessa ja joka paikassa. Lisää ääntä ja aktivismia ja sitä Pihtarihuoratkin on.

Entä laajemmin – haluatteko sanoa jotain suomalaisen sukupuolipoliittisen tilanteen / keskustelun tasosta? Paljon puhutaan siitä, miten suomessa naiset ovat “jo melkein” yhtä tasa-arvoisia kuin miehet. Mikä mättää?

RF:  Hei teuraaksi menevä porsas, sähän oot kuitenkin jo melkein vapaa! Että kyllä heti tehtäis just niin, että oisit vapaa kuin taivaan porsas, jos tajuaisit, että on sitä ongelmia muillakin ja vaatisit vähän vähemmän ärsyttävästi. Pitääkö tulla meidän kinkkukestit pilaamaan! Hyvän alaikäisiä porsaita kakkoseen vitsinkin juuri kerroin! Tympeää tollanen! Käytä sitä saparoas porsas!

Pilluminati: Mä en ymmärrä, että miksi kenellekään pitäisi riittää mikään “suhteellinen tasa-arvoisuus”. Tässä yhteiskunnassa on paljon sukupuolittunutta syrjintää ja epätasa-arvoa. Sitä joutuvat kohtaamaan niin naiset kuin miehet, transihmisistä nyt puhumattakaan. Näitä ylläpitävät erilaiset (valta)rakenteet ja todella hämmentävän syvään juurtuneet sukupuoliroolit. Nämä ongelmat eivät kuitenkaan ole mikään kilpailu. Eri ongelmiin on eri ratkaisut.

Carmen Emmanuelle: Ei Suomessa ole mitään tasa-arvokeskustelua. On sovinisteja, jotka rääkyy verkossa ohi kaikkien muiden mielipiteiden ja hiljaa oleva massa. Ja sitten toisaalta juhlapuheissa hymistellään mutta mitään oikeaa keskustelua ei käydä eikä mitään uudistuksia tapahdu. Joo, ollaan hyvän puolella mutta hei, ei me tätä oikeasti voida tehdä. Just joo. Huudan, kunnes huutooni yhdytään. Huudan, kunnes meille on pakko vastata.

Sullemäen Anna: Lainaan omaa tekstiäni “Siihenkö mun pitää tyytyä? Että oon suhteellisen tasa-arvoinen verrattuna naapurin Tervopetteriin, mutta en kuitenkaan täysin? Vieläpä syistä, jotka eivät ole musta itsestäni riippuvaisia? Kiitti. Kiitti siis ihan vitusti. Lämmittää.”

Gertrud Rosegarden: Kaikki nää kokemukset mättää. Niitä on vaan ihan tosi vaikea käsittää. Ja samaan aikaan mä olen myös huolissani pienistä pojista ja siitä mihin niitä kasvatetaan. Se on osa tätä samaa keskustelua se.

Smack my Little Pony: Melkein tasa-arvoinen on käsitteenä yhtä halventava kuin sanoisi Rosa Parksille, että ”sinähän saat jo matkustaa bussilla, miksi on pakko päästä istumaan oikein etupenkkiin?” Sekin kamppailu ymmärrettiin. Tämäkin ymmärretään vielä joskus.

Mainokset

19 comments

  1. Jalmari Kalamari · maaliskuu 8, 2015

    Ihme skeidaa

    Tykkää

  2. Pauli Sumanen, Mr · maaliskuu 8, 2015

    Palkkatasa-arvo on jo saavutettu.

    Vuonna 2013 työlliset miehet tekivät 2 203 024 000 tuntia ja naiset 1 760 649 000 tuntia (Tilastokeskus Työvoimatutkimus, Taulukot, Työvoimatutkimuksen aikasarjataulukot, 065). Vuonna 2013 työlliset miehet saivat työtuloja (palkka-, elinkeino- ja maataloustulot yhteensä) 48 078 437 000 euroa ja naiset 36 387 129 000 euroa (Tilastokeskus: Veronalaiset tulot, Taulukot, Veronalaiset tulot 2013, 4). Miesten keskituntipalkka oli 21,82 euroa ja naisten 20,67 eli naiset saivat 94,72 % miesten työtuloista.

    Näissä luvuissa on mukana yrittäjät, osa-aikatyöntekijät, palkkatulona verotettavat tulot ylitöistä ja palkka sivutoimesta.

    Jos on tasa-arvon mukaista, että ylitöistä maksetaan korotettua palkkaa ja että esimerkiksi yötyöstä maksetaan yötyölisää, ei tuossa 5 % erossa ole mitään tasa-arvon vastaista. Ylityölisät kun ovat noissa euroissa mukana korotettuina tuntipalkkoina, mutta työtunnit vain yksinkertaisina tunteina.

    Jos näistä työllisten luvuista siirrytään kokoaikaisten palkansaajien päätoimen ansioon, tulee tehdä seuraavat korjaukset:
    1. Poistaa yrittäjät. Miesyrittäjien tulotaso on 30 % korkeampi kuin naisyrittäjien. Yrittäjistä on miehiä kaksi kolmasosaa.
    Poistetaan enemmmän hyvätuloisia miehiä.
    2. Poistaa osa-aikaiset. Osa-aikaisten keskituntipalkka on noin 90 % kokoaikaisten keskituntipalkasta ja naisia on osa-
    aikaisista kaksi kolmasosaa. Poistetaan enemmän huonotuloisia naisia.
    3. Pitää poistaa sivutoimien palkkojen vaikutus. Miehet tekevät enemmän sivutoimista työtä (lääkärit ym asiantuntijat,
    hallintoneuvostojen jäsenet ym luottamustoimet) ja heidän palkkansa on naisia parempi sivutoimesta sillä naisten sivutoimet ovat isolta osin alemmin palkattua työtä kuten siivousta, tarjoilua jne.

    Kaksi esimerkkiä epätasa-arvoisesta palkkavertailusta ja suoranaisesta valehtelusta:
    Esimerkki 1: Tasa-arvoasiain neuvottelukunta, Julkishallinnollinen organisaatio, https://fi-fi.facebook.com/tasaarvo, 25. helmikuuta kello 6:05 on tällainen väite: ”Kannattaa muistaa, että palkkaeroissa on otettu huomioon miesten ja naisten erilaiset työtunnit.”
    Esimerkki 2: Sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksikön projektipäällikkö Outi Viitamaa-Tervonen Eduskunnassa TANE:n kokouksessa 25.2.2015 kello 14.15: ”Vertailukelpoisia tuloksia voidaan saada vain tarkastelemalla työpanoksen määrän huomioivaa säännöllisen työajan palkkaa. Jotta tehdyn työn määrä ei vaikuttaisi, on katsottu hyväksi tarkastella säännöllisen työajan ansioita.”

    Tilastokeskuksen ansiotasoindeksi on palkkarakennetilaston lisäksi se toinen virallinen palkkatilasto, jossa kuukausipalkkaisten erilaisia työaikoja ei huomioida. Se käy päivänselvästi ilmi ansiotasoindeksitilaston käsikirjasta, joka on luettavissa verkossa Tilastokeskuksen sivuilla. Silti se on feministitutkijoiden mukaan tasa-arvoinen palkkavertailu.

    Ystävällinen muistutus feministeille: Jos ette lopeta epätasa-arvoisen palkkavertailun levittämistä ja sen sisällöstä
    valehtelua, teidän muutkin tasa-arvovaatimuksenne joutuvat outoon valoon. Valehtelulla ei pärjää pitkässä juoksussa.

    Tykkää

  3. Aninka · maaliskuu 8, 2015

    Mulla on vahva käsitys, että tämä Sumasen palkkapropaganda ei ole ihan asiallista. Sumanen on käsittääkseni MRA-aktivisti ja ammatiltaan palkanlaskija. Minulla on käsitys, että kukaan vakavasti otettava ja virallinen taho ei ole allekirjoittanut näitä Sumasen laskelmia. Tutkiskelin näitä laskuja (tosin olen amatööri, mutta edukseni voidaan katsoa, että myös äitini on palkanlaskija 🙂 ), niin joissain laskelmissa miesten tekemiin työtunteihin oli lisätty myös varusmiespalvelustunnit. Onko nämäkin esitetyt laskelmat tähän sarjaan kuuluvia? Yritystuntien lisäämistä näihin miesten tekemiin tunteihin kritisoitiin toisaalla, että yritys- ja elinkeinonharjoittajan ansiot koostuvat suurelta osin jostain muusta kuin palkasta. Jossain kirjoituksissaan Sumanen lisäsi vielä kakun päälle ruusuna progressiivisen verotuksen, joka kuritti paremmin tienaavaa miestä enemmän ja käteen jäikin lähes sama summa. Progressiivinen verotus lienee ihan eri asia ja keskustelunaihe kuin bruttopalkka. Minulle Sumasen numerot ei mene. Olen kiinnostunut hieman toisenlaisten tahojen kuin miesasialiikkeen harrastajan ja entisen palkanlaskijan laskelmista.

    Mielenkiintoista on minusta ammattiliittojen tekemät omat laskelmat, joissa löytyy myös esimekkejä tosiasiallisista palkkaeroista.

    Konkreettisena työelämän esimerkkinä voin kertoa kokin töitä tekevän siskoni ensimmäiset työvuodet. Korkealle arvostetussa Helsinkiläisessä ravintolassa jokaikisen mieskokin palkka oli 100 euroa parempi kuin siskoni ja muiden nuorten naiskokkien. Ikälisistä, tehdyistä työtunneista tai kokemuksesta viis. Tehdastyötä tekevä ystäväni kertoo jo tehtaan keskiansioissa naisten keskipalkan olevan jotain aivan muuta, kuin miesten palkan. Täälläkään tehdyillä työtunneilla ei kikkailla. Sopimuspalkat ovat toinen sarja. Tuttavani (mies) tunnusti itse ihan suoraan hänelle maksettavasta 500 euron perusteettomasta munalisästä.

    Liked by 1 henkilö

  4. Miika Halmetoja · maaliskuu 8, 2015

    ”Mulla on vahva käsitys, että tämä Sumasen palkkapropaganda ei ole ihan asiallista. Sumanen on käsittääkseni MRA-aktivisti ja ammatiltaan palkanlaskija.”

    En tiedä hänen MRA-aktivismistaan, mutta käsittääkseni sinä olet puolestasi feministi (miesten oikeuksien ajaminen on ilmeisesti jotenkin väärin, vaikka käsittääkseni feminismi kuuluttaa isoon ääneen ajavansa TASA-ARVOA, eikä vain naisten oikeuksia…) ja kommenttisi kirjoittaja sinä itse, eikä äitisi.

    ”joissain laskelmissa miesten tekemiin työtunteihin oli lisätty myös varusmiespalvelustunnit.”

    En nyt tiedä kenen laskelmista puhut, mutta varusmiesten päiväraha on 5e, 165 päivää ylittävältä varusmiesajalta 8,35e ja 255 päivää ylittävältä ajalta 11,70e, joten suurin osa varusmiehistä ”tienaa” palvelusaikanaan 825 euroa. Mitätön summa, jonka tienaisi esim. normaalissa varastotyössä kahdessa viikossa nettona.

    ”Yritystuntien lisäämistä näihin miesten tekemiin tunteihin kritisoitiin toisaalla, että yritys- ja elinkeinonharjoittajan ansiot koostuvat suurelta osin jostain muusta kuin palkasta.”

    Oletko nyt siis samaa mieltä tässä asiassa Sumasen kanssa vai et? Vaikea sanoa, kun et anna lähdetietoja kommenteissasi.

    ” Jossain kirjoituksissaan Sumanen lisäsi vielä kakun päälle ruusuna progressiivisen verotuksen, joka kuritti paremmin tienaavaa miestä enemmän ja käteen jäikin lähes sama summa. ”

    Lähdetiedot ja linkki kirjoitukseen, pyydän. Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että verotus ei kuulu tähän keskusteluun.

    ”Mielenkiintoista on minusta ammattiliittojen tekemät omat laskelmat, joissa löytyy myös esimekkejä tosiasiallisista palkkaeroista.”

    Kun ne ovat niin mielenkiintoisia, niin linkkaahan nekin tänne ja perustele, miksi juuri nämä ovat tosiasiallisia esimerkkejä palkkaeroista.

    ”Konkreettisena työelämän esimerkkinä voin kertoa kokin töitä tekevän siskoni ensimmäiset työvuodet. Korkealle arvostetussa Helsinkiläisessä ravintolassa jokaikisen mieskokin palkka oli 100 euroa parempi kuin siskoni ja muiden nuorten naiskokkien. Ikälisistä, tehdyistä työtunneista tai kokemuksesta viis. Tehdastyötä tekevä ystäväni kertoo jo tehtaan keskiansioissa naisten keskipalkan olevan jotain aivan muuta, kuin miesten palkan. Täälläkään tehdyillä työtunneilla ei kikkailla. Sopimuspalkat ovat toinen sarja. Tuttavani (mies) tunnusti itse ihan suoraan hänelle maksettavasta 500 euron perusteettomasta munalisästä.”

    ’Minun siskoni, minun kaverini, tämä on fakta koska minä sanon ja tuttavani tunnusti.’ Kai ymmärrät, että tällaisilla kommenteilla ei ole minkäänlaista painoarvoa tilastollisessa keskustelussa. Pelkkä sinun, siskosi tai tuttavasti subjektiivinen kokemus asiasta ei tee ongelmasta yhteiskunnallista siitäkään huolimatta, että nämä tilanteet olisivat jotenkin vedenpitävästi todistettavissa sukupuolisyrjinnäksi tai suosinnaksi, joiksi niitä on lähtökohtaisestikin jo hyvin vaikea uskoa ilman minkäänlaista faktuaalista ja konkreettista näyttöä, varsinkin kun ”kokemuskertojana” toimii hyvin vahvasti biasoitunut feministi.

    Ja CARMIN EMMANUELLELLE koskien tätä kommenttia ”Ei Suomessa ole mitään tasa-arvokeskustelua. On sovinisteja, jotka rääkyy verkossa ohi kaikkien muiden mielipiteiden ja hiljaa oleva massa. Ja sitten toisaalta juhlapuheissa hymistellään mutta mitään oikeaa keskustelua ei käydä eikä mitään uudistuksia tapahdu. Joo, ollaan hyvän puolella mutta hei, ei me tätä oikeasti voida tehdä. Just joo. Huudan, kunnes huutooni yhdytään. Huudan, kunnes meille on pakko vastata.”

    En sano tätä loukatakseni, mutta tahaton ironia tuossa kommentissa sai irvistämään myötähäpeästä. Teidän harjoittamanne feminismi, kuten itsekin samassa vastauksessa kysymykseen sanoit, on nimenomaan tuota huutamista, huutamista ja huutamista, kunnes vain sovinistit vastaavat, koska rationaalinen keskustelu on huutajien kanssa mahdotonta. Jos haluatte tosissaan vaikuttaa ja keskustella näistä asioista, ottakaa myös keskusteleva, helposti lähestyttävä ja faktatietoon pohjautuva kanta sen iänikuisen huutamisen sijaan.

    Kiitos.

    Tykkää

    • Rosalind Franklymydear · maaliskuu 8, 2015

      Hyvä Miika Halmetoja, blogimme nimikin jo saattaa tarkkanäköisille paljastaa, että luvassa ei ehkä ole pelkkiä jargoniamuistioita. Mutta onneksi täältä meidän blogista pääsee tosi helposti pois, jos tätä ei halua lukea. Jatkossakin luvassa kaikenlaista viestintää kuiskaamisesta meuhkaamiseen tukat ja kaljut tötteröllä.

      Tykkää

      • Miika Halmetoja · maaliskuu 9, 2015

        Olen ymmärtänyt varsin hyvin, mitä Pihtarihuorat -blogi edustaa; överikärkästä, vihaista ja lennokasta kommentointia tasa-arvoasioista tositarkoituksella.

        Ongelma onkin siinä, että puhutte vakavista asioista pintapuolisesti, mustavalkoisesti, biasoituneesti ja useimmiten asioita tutkimatta tai perustelematta, sekä seisotte avoimesti (jos nimimerkin takaa kirjoittelua voi siksi sanoa) sanojenne takana ja nyt yrität downplayata poliittista agendaanne sillä, että kirjoitustyylinne on kevyttä.

        Ps. Luen blogianne todella mieluusti, ihan oikeasti, vaikkakin eri syistä kuin nk. normaali lukijakuntanne.

        Tykkää

  5. Aninka · maaliskuu 8, 2015

    Sumanen on surullisen naisvihamielinen monissa muissa kirjoituksissaan. Kolumneja lukemalla pääsee nopeasti selville. Tulkinnat Sumasesta ovat minun tulkintojani. Perustuvat siihen, että käytin päivän aikaa selvittääkseni mitä hän laskelmillaan ajaa takaa. Selvitykseni on ilman muuta subjektiivinen. Jokainen lukekoon itse ja päätelköön ite millainen asiantuntija palkka-asisoissa hän on. Sumanen ei edusta mitään virallista tahoa. Hän edustaa omia näkemyksiään ja itseään. Lisäksi miesliike, jonka ensimmäinen tavoite on vaientaa koko tasa-arvokeskustelu linkittelee ja fanittaa Sumasen lukuja. Monikaan vakavasti otettava tasa-arvon edistämistä kannattava henkilö ei miesliikkeen näkemyksiä allekirjoita. Enkä itse löytänyt mitään virallista tahoa, joka tunnustaisi nämä Sumasen laskelmat.

    Asevelvollisuus on erillinen keskustelu ja ne tunnit ei käsittääkseni oikein sovi tähän palkkakeskusteluun.

    Tykkää

    • Miika Halmetoja · maaliskuu 8, 2015

      ”Asevelvollisuus on erillinen keskustelu ja ne tunnit ei käsittääkseni oikein sovi tähän palkkakeskusteluun.”

      Itsehän ne toit esille? Edelleenkin, KAIKKI linkit ja lähdetiedot puuttuvat. Jos haluat tuoda esiin, kuinka naisvihainen Sumanen on, anna meille näyttö siitä. Todisteen taakka makaa positiivisen väitteen yllä.

      En tue miesliikettä siinä missä naisliikkeitäkään ja miesliike on puhtaasti vastakaikua feministien harjoittamalle faktoihin perustumattomalle propagandalle ja myös sieltä löytyy vastine esim näille Pihtarihuorien kaltaisille radikaaleille. Miesliikkeen ensimmäinen tavoite ei myöskään ole vaientaa tasa-arvokeskustelua. Tämä on sinun subjektiivinen näkökulmasi heidän politiikastaan, jonka koet aiheellisesti uhkana omille näkemyksillesi. Miesliikkeen ”huutajia” ei oteta tosissaan sen kummemmin kuin naisliikkeenkään ”huutajia”.

      Sumanen näyttää ainakin tilastoja tutkiessaan pyrkivän objektiiviseen ja faktapohjaiseen tutkimukseen, perustelee lopputulemansa ja linkkaa lähteisiin, joten voimme itsekin tarkastella ja mahdollisesti kritisoida hänen laskelmiaan. Feministit puolestaan huutavat iskulauseita, haukkuvat miesliikettä sovinistiseksi, eivätkä linkkaa objektiivista tarkastelua kestäviin lähteisiin.

      Eduskunnasta löytyy muutamakin feministi, jotka osaavat keskustella järkevästi ja keskittyä asioihin ja ongelmakohtiin, joilla on oikeasti merkitystä. Suosittelen todella ottamaan mallia sieltä, ja jos tosiaan haluatte politisoitua, alkakaa käyttäytyä kuin aikuiset.

      Tykkää

      • Aninka · maaliskuu 8, 2015

        Tää nyt ei ole kuule väitöskirjatilaisuus. Lue itse! Googlaa Pauli Sumanen. Niin helppoa se on. Tilastoja voi aina vääristellä ja yksi vääristelyn muoto on asevelvollisuustuntien upottaminen miesten tekemiin työtunteihin.

        Tykkää

      • Miika Halmetoja · maaliskuu 8, 2015

        Miten luulet että alan tässä kaivamaan lähteet kaikkiin viittauksiisi? Naurettavaa ettet itse niitä voi linkata tähän samalla kun niitä kuitenkin tarkastelet. Miten asevelvollisuustuntien upottaminen miesten tekemiin työtunteihin on väärin, kun siitä kerran maksetaan ja se vie mieheltä minimissään sen puoli vuotta potentiaalista työskentelyaikaa, puhumattakaan siitä, että ne eivät vaikuta millään tavalla palkkatasolla tehtyhin vertailuihin, joista Sumanen nimenomaan puhuu. Et selvästi edelleenkään ymmärrä ansiotason ja palkkatason eroa ja ”naisen euro” saadaan toteutumaan vain, kun lasketaan ansiotasoja. Kuinka monta kertaa tätä pitää sinunkin naamaasi hieroa, että sisäistät näiden kahden asian eron ja huomaat, mikä ero näillä tarkastelukulmilla on?

        Tykkää

  6. Aninka · maaliskuu 8, 2015

    Ja totta hitossa ihmisten arkikokemuksilla yhteiskunnasta on merkitystä. Minä en yritä leikkiä täällä netissä oikeaa tutkijaa. Minä voin kertoa omia ja läheisteni kokemuksia 10, 20 tai 100 hengen työpaikoilta. Tottakai näillä kertomuksilla on yhteiskunnallista merkitystä ja ne kertovat mitä jossain ja parhaillaan tapahtuu. ”Vaadin kuitteja ja todisteita väittämiesi perustaksi!” Et saa. 🙂 Tämä nyt ei ole mikään oikeustalo, vaan netti.

    Tykkää

    • Miika Halmetoja · maaliskuu 8, 2015

      Jos et pysty näyttämään väittämiäsi toteen, on ne yhtä uskottavia kuin ”faktat” raamatussa. Yrität myös käyttää nettiä tekosyynä lonkalta vedetylle mutulle. Et ehkä ole oikea henkilö keskustelemaan näistä asioista, joten jatkahan vain sitä huuteluasi vaikka tähän feminiiniseen malliin: https://www.youtube.com/watch?v=OzsGmdmhDTI

      Hyvää jatkoa, olette mahtava ja uskottava kollektiivi.

      Tykkää

      • Aninka · maaliskuu 8, 2015

        ”Hieroa naamaan??” Vähän niinkuin spermat hieroisit, että ymmärtäisin sun ja kaverisi Sumasen erinomaisuuden? Jokainen voi ihan itse päätellä mikä on mielestään uskottava lähde. Sumanen ei minun mielestäni ole.

        Tykkää

  7. Rosalind Franklymydear · maaliskuu 8, 2015

    Naiset on ihania! Olipa hyvä naistenpäivä! Kohti ääretöntä ja sen yli!

    Tykkää

  8. Rosalind Franklymydear · maaliskuu 8, 2015

    Ja hienoa jos Sumanen kannatat kuitenkin muita feminististä vaatimuksia vaikket palkkatasa-arvoa kannatakaan!

    Tykkää

  9. Miika Halmetoja · maaliskuu 8, 2015

    Aninka noniinjoo, eiköhän tuo spermakommentti kertonu nyt kaiken teikäläisenkin asenteista. Patriarkiaa ja mansplainingia kaikkialla! Eikö ahdista olla noin miesvihainen? Jos katsoisit maailmaa olematta noin tajuttoman biasoitunut, osaisit olla objektiivisesti rationaalinen ja taistelisit varmaan aitoa misogyniaa, etkä omaa herkkää hipiääsi vastaan.

    Tykkää

    • Aninka · maaliskuu 9, 2015

      Mä jäin miettimään tätä sun hyökkäystä. Eikö Sumanen voi itse puolustella omia kirjoituksiaan, koska hän varmasti tietää mihin hänen kommentteihinsa viittaan? Sen sijaan täällä Miika Halmetoja ”hieroo naamaan” ja vaatii useaan otteeseen todistusaineistoa, kuitteja ja palkkatositteita.

      Teikäläiset ja meikäläiset 🙂 Oikeasti tämä keskustelu kanssasi ei tule koskaan johtamaan yhtään mihinkään. Minusta on erinomaista, että minä en osaa linkata tänne todistusaineistoa, mutta sinä itse osasit jopa linkata yhden uskottavan Youtube-lähteen. Minusta tähän on hyvä päättää. Hyvää jatkoa sinulle Miika. Pysyn sinustakin huolimatta ja kaltaistesi takia vahvasti feministinä seuraavatkin vuosikymmenet ja tulen varmasti jakamaan ilosanomaa jatkossakin.

      Tykkää

    • Miika Halmetoja · maaliskuu 9, 2015

      ”Mä jäin miettimään tätä sun hyökkäystä.”

      Perusteettoman läjänjauhannan kritisoiminen hyökkäystä. Aiotko nyt sitten vielä uhriutuakin kaupan päälle?

      ”Eikö Sumanen voi itse puolustella omia kirjoituksiaan, koska hän varmasti tietää mihin hänen kommentteihinsa viittaan?”

      Itseasiassa hieman odotinkin, että hän itse selventäisi näitä väitteitään sinulle ”maallikkokielellä”, kun et näytä niitä yksinkertaisesti tuossa normaalissa muodossa ymmärtävän. Hän linkkaa tekstissään ihan suoraan lähteisiinsä, kuten tilastokeskukseen, joten tyhmähän tässä täytyisi olla, jos en tietäisi, mihin hän viittaa…

      ”Sen sijaan täällä Miika Halmetoja ”hieroo naamaan” ja vaatii useaan otteeseen todistusaineistoa, kuitteja ja palkkatositteita.”

      Aivan. Ymmärrän täysin, ettet ole tottunut perustelemaan väitteitäsi mitenkään.

      ”Teikäläiset ja meikäläiset 🙂 Oikeasti tämä keskustelu kanssasi ei tule koskaan johtamaan yhtään mihinkään. Minusta on erinomaista, että minä en osaa linkata tänne todistusaineistoa, mutta sinä itse osasit jopa linkata yhden uskottavan Youtube-lähteen.”

      Oletko humalassa? Mihin väittämään viittasin tällä ”Youtube-lähteellä”? Jos nyt jollain kieroutuneella tavalla ymmärsit, että kaikki keskusteluun linkattu tieto/data/mikä tahansa on lähdetietoa, niin kyllä juu, pidän kyseistä videota melko vahvana todisteena siitä, että siinähän se belgialainen feministikuoro Sirens laulaa BBC -uutisten ”loppukevennyksessä”, vai meinaatko, että kyseessä on huijaus? Ehkäpä videota on modifioitu laulun osalta?

      ”Minusta tähän on hyvä päättää. Hyvää jatkoa sinulle Miika. Pysyn sinustakin huolimatta ja kaltaistesi takia vahvasti feministinä seuraavatkin vuosikymmenet ja tulen varmasti jakamaan ilosanomaa jatkossakin.”

      Ja tämänkin keskustelun jälkeen vielä tosissaan mietit, miksi niin harva ottaa feminismin tosissaan. Myötähäpeä.

      Tykkää

  10. Miika Halmetoja · maaliskuu 9, 2015

    ”Eikö Sumanen voi itse puolustella omia kirjoituksiaan, koska hän varmasti tietää mihin hänen kommentteihinsa viittaan?”

    Hups, oli kieliopillisesti niin vaikea lause, että luin loppuosan väärin. Mutta juu, lähdetietona käytetyn tekstin alkuperäisen kirjoittajanhan sen täytyy aina tulla paikalle kohdentamaan, että ”tästä kohdasta tämä henkilö puhuu juuri nyt”.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s