Mä, Pena ja saunailta

Blogiin

Mä ja Pena ollaan työkavereita, kolleegoita, juonittelukumppaneita. Pena on iso ja korskee alfauros, se harrastaa läbää ja säbää ja mitä näitä punttisaleja onkaan. Mä oon pieni ja harrastan joogaa. Töissä meillä on hauskaa ja juttu kulkee.

Sit välillä siinä kahvihuoneessa lentää rinnakkaistodellisuuteen josta ei tajunnut mitään kun pienenä kulotin peltoa ja hakkasin risuilla tulta enkä miettinyt et tehdäänks tää pillulla vai pippelillä, hakkasin, mene tuli tuonne, älä mene tuonne.

Yhtenä päivänä mä kävelin kaikessa rauhassa kahvihuoneeseen, istuin sohvalle ja selasin papereitani, mietin vallanku.. edellistä palaveria ja hitaasti havahduin kuuntelemaan keskustelua ympärilläni. Miehet siinä suunnitteli yhteistä saunailtaansa.

Papereiden selailun keskellä havahdun Penan ääneen kun se mulle halusi erikseen artikuloida että “Niin Gertrud, tää on kato siis MIESTEN saunailta, et SUAHAN ei sinne muuten oo kutsuttu, koska SÄHÄN et oo mies, vaikka tiedänhän mä että SÄ haluisit sinne tunkee!”

Siinä mä istun ja hitaasti keräilen ajatusteni keriä, tässä mä oon, ymmärränkö mä nyt, tässä mulle nyt piirretään tätä kuvaa et on nää PIPPELILLISET ihmiset ja sit on nää PIPPELITTÖMÄT ihmiset, ja kai sä Gertrud tajuat et sää oot näitä jälkimmäisiä niin ei oo eipä oo sulla mitään asiaa näitten PIPPELILLISTEN saunaan..

Tajuanhan mä tän kaiken hei, mut sitä mä en vaan tajua, en sillon, en nyt, en ehkä koskaan, et miten tää muhun ja mun työhön liittyy. Hittooko mua teidän iltanne kiinnostaa, mut miks niitä mun naamalle tarvii hieroo?

No mut hei, mäpä oon feministi! Paha suustani ja ilkeä sille päälle sattuessani. Vahva nainen ja kova luu, niin arvatkaapa vaan mitä mä siihen sanoin! No tietenkin:

“Ahhahahhaa hahaa hehe joo.. hauska juttu.. haha.. joo mä tästä meenkin.. palaveri alkaa.. pitäkää hauskaa!”

Jep. Kotimatkalla sitten, sit mä luonnollisesti löysin sen feministisen lasermiekan jolla silvoin palasiksi poikki ja pinoon kaikki pippelijutut. Siitäs saat, ja siitä ja tästä ja tuosta. Oottakaahan vaan. Ens kerralla mä vielä.. mä.. sanon jotain tosi pahasti!

Ja hakkasin risulla, mene tuli tuonne, älä mene tuonne.

Rakkaudella.

5 comments

  1. Nimetön · maaliskuu 10, 2015

    ”Tajuanhan mä tän kaiken hei, mut sitä mä en vaan tajua, en sillon, en nyt, en ehkä koskaan, et miten tää muhun ja mun työhön liittyy. Hittooko mua teidän iltanne kiinnostaa, mut miks niitä mun naamalle tarvii hieroo?”

    Nyt se chili pois pillusta. Ihan oikeasti. Ota se sieltä. Pliis. Lörts vaan ja esim. piimää tilalle.

    Millä isän, pojan ja pyhän peräreijän mittasella aasinsillalla päädyit siihen käsitykseen, että kyseisellä kommentilla oli MITÄÄN tekemistä sinun, omnom minun itseni nomnom minä ja minun naiseus mmmh nomnom niin hyvää misogyniaa *garlllghhh* FFFEMINIST SMMMMMAAAAAASH!! -ei mutta siis oikeasti; ..sinun ja sinun työsi kanssa??? Aivan samalla tavalla työpaikan naisporukka voisi pitää naisteniltansa ja mainita joviaalisuuttaan kivaa miestyöaveria kohtaan, et ”sori, vaikka mieluusti otettaiski sut messiin, nii ei silti viititä esitellä pillujamme sulle, ku ollaan kuitenki työyhteisö, ja joku meistä saattaa muutenki kokee vastakkaisen sukupuolen läsnäolon hieman häiritsevänä esim puolisonsa näkökulman vuoksi, vaikka kuinka oltais muuten egalitaareja.”

    ”Vahvan naisen” (jollaisen feministin oletettavasti ainakin vielä 20v sitten piti olla….) hipiäsi on yhtä ohut, kuin se jostain toisesta todellisuudesta kaivettu aasinsilta, jota pitkin kipitit tänne märisemään arkielämäsi ”misogyniasta”. Voi herramujee mitä feministisiä sosiaalinormeja ylläpitävää paskaa.

    Tykkää

  2. Gertrud Rosegarden · maaliskuu 10, 2015

    Heippa rakas nimetön!
    Ei ole chiliä pillussa, ei piimääkään, en sinne kumpaakaan kaipaa myöskään, kiitos vaan neuvosta kuitenkin, varmasti tarkoitit sillä kaikkea hyvää minulle.

    Ihan varma en ole nyt miten onnistuit lukemaan tekstini minkäänlaisena vihana ketään kohtaan. Mun on tosi vaikea nyt ymmärtää sua, rakas nimetön!

    Kyseinen kommenttihan kohdistui minuun, kuten lainauksesta kävi ilmi. Jos sinusta on ok ilmoitella kaikille ketä saunailtoihisi et kutsu, että tilanne on tämä, ja vieläpä selittää mistä tämä johtuu, niin tee toki niin jatkossakin. Minusta se on vähän typerää ja turhaa. Pitäkööt saunailtoja ketkä haluaa, kunhan virallisissa tilanteissa ketään ei sukupuolen takia suljeta ulos.

    Ja tiedänhän mä toki, että hipiäni on ohut. Kai tuo itseironia nyt loisti tekstistäni varsin kauas, toivon niin. Kiitos kuitenkin palautteestasi! Muotoilisitko sen kuitenkin ensi kerralla hieman rakentavammin niin kivempi olis vastaillakin!

    Rakkautta tiistai-iltaasi!

    Tykkää

  3. Dominiq P. · maaliskuu 10, 2015

    Naamaanhietonta ei ok, ei.
    Mutta.
    Minä menen pian työpaikkani miesten saunailtaan. Me tutustumme toisimme, jaamme elämää jne, kuten naiset tekevät omassa illassaan. Työpaikan päätökset ja linjanvedot tehdään työpaikalla, ei saunassa – ei naisten eikä miesten.
    Me muuten olemme naimisissa olevia miehiä, ja itseäni ei ajatus sekasaunaillasta houkuta yhtään. Ehkä en ollut pointtisi liepeilläkään, ehkä vain halusin kertoa tavallisista/ainutlaatuisista miehistä, jotka eivät hiero saunailtaansa naisten naamaan.

    Tykkää

  4. gertrudrosegarden · maaliskuu 10, 2015

    Heippa Dominiq P!
    Ihanaa että kerrot tavallisista ja ainutlaatuisista miehistä, jotka ei hiero ulkopuolisuutta kenenkään naamaan, se on ihan loistavaa! Minäkin tunnen paljon sellaisia miehiä ja kiva on vaikkapa tällainen keskustelu:
    Minä: ”Ai aiotteko te tehdä viikonloppuna jotain?
    Pena: ”Joo, mennään saunomaan, mut ajateltiin ihan miesporukalla vaan.”
    Minä: ”Niin just, hauskaa iltaa!”

    Työpaikkojen varsinainen tyhy- ja tykytoiminta on toivoni mukaan sellaista mihin voi sukupuolesta riippumatta osallistua, epävirallisissa istunnoissa tehköön kuka mitäkin. Itse tykkään sekasaunoa, eikä siitä kenenkään puoliso sen kummemmin ole pahastunut, mutta kukin tyylillään.

    Ihanaa saunailtaa sinulle!

    Tykkää

  5. Q · maaliskuu 25, 2015

    Kiitoskiitoskiitos tästä postauksesta! Tämä on niin totta miesvaltaisella alalla työskentelevälle. Meno muistuttaa yläasteen kotibilekutsuja, joissa tosin epäsuosittujen nördejen sijaan viallisia saavat olla ne yksi tai kaksi naista, jotka ovat sen erheen tehneet että ovat perinteisen miehiselle alalle eksyneet. Kummalliseksi menon tekee se, että pomot pyörii itse sauna-/dokauspiirissä mukana. Jännästi siellä illanvietossa onkin sitten keskusteltu joku työasia ja päätös tuodaan eteen pippelittömille ’muille tää on jo ok’-muodossa. Sitten kun kyseenalaistat tämän olet hankala ämmä/menkat/epävarma/vaikea/ilonpilaaja. Tosin ehkä vikaa voisi hakea siitä, että ylipäätään Suomessa työpaikka määrittyy helposti turhan isoksi osaksi sosiaalista elämää ja yksilön identiteettiä.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s