Kotiin on moni kuollut

https://www.flickr.com/photos/quinnanya/3589808302/in/photolist-6tdGWA-qUpVtd-hKykqN-o5uB3B-9io2bp-7HdEzM-rc2WnV-bVyX2j-rdqLZB-5mdy1s-4FwAuV-8FDHkS-92bw1Q-bSHmL6-yuxdV-8pxxJY-9ezgvL-8pumfD-8pxwn7-8Ufas9-aByTaX-71gLh8-gFs3Cc-5VPvsb-brZ23E-pugkfT-bu3rGA-4hWHr2-qJB388-aB6AZv-e5yW1C-gstGym-nd8cGE-77XGJf-3mEJwd-guYd16-guWXV5-77TdvV-4at7wn-9WioYb-atSMoE-GgZQs-dp3p4R-3nmA5A-hemGAj-8LBs75-cJWEi-hgETX9-trpjA-MD31F

Se oli joku maaliskuun yö, ehkä kymmenen vuotta sitten, kun istuin pelkissä pikkuhousuissa kotioveni edessä rappukäytävässä ja mietin, että miten vitussa mun elämästä tuli tällaista. Olin just väistänyt lentävää keittiöveistä ja kun veitsi ei osunutkaan maaliin niin seuraavaksi paras asia, jonka rakas avomieheni keksi, oli heittää mut ilkosillaan pihalle. Siinä mä istuin ja odottelin, että se päästää mut takaisin sisälle. Aina se päästi. Joka ikinen kerta.

Mut siinä yössä oli kuitenkin jotain erilaista. Aamuyöllä rangaistukseni kärsittyäni, sovittelun, anteeksipyytämisen ja itkemisen jälkeen, kun mä makasin avomieheni alla, kun se oli sammunut mun päälle ja rukoilin, ettei se enää herää, mä päätin, että huomenna mä lähden. Ja niin mä tein.

Mä olin tehnyt lähtöä jo monta kuukautta, vuoden päivätkin. Se uhkas tappaa mun koiran jos mä lähden. Se uhkas tappaa itsensä jos mä lähden. Se uhkas tappaa mut jos mä lähden. Ja sit se pyysi anteeksi. Ja mä jäin. Jäin syyllisyydestä, jäin rakkaudesta.

Sitä turtuu pidemmän päälle. Ajattelee siellä piilossaan, vessan tai parvekkeen lukitun oven takana, että tämän oon ansainnut. Mitäs en saanut taaskaan suutani pidettyä. Mitäs juttelin sille naapurin miehelle roskia viedessäni. Mitäs en pessyt niitä pyykkejä vaikka lupasin. Sitä turtuu lupauksiin ja anteeksipyyntöihin. Jopa mustelmiin, lyöntikään ei enää satu.

Ei se oo helppoa lähteä. Ei ole helppoa ymmärtää, että vaikka oletkin vaikea akka, niin lyömistä et ansaitse. Ei ole helppoa soittaa ystävälle ja sanoa, että auta tai toi tappaa mut. Ei ole helppoa myöntää, että se ei ole rakkautta mitä se osoittaa. Kun kuitenkin rakastaa itsekin.

Mä kuitenkin lähdin. Ja se pelotti mua enemmän kuin mikään, mitä siellä kotona koskaan oli. Mä pakkasin repun, otin koiran mukaan ja laitoin oven kiinni.

Mä lähdin. Moni jää. Kotiin on moni kuollut.

19 comments

  1. Nimetön · Touko 29, 2015

    Ja miksi tämä tarina kuuluu kertoa feministiblogissa? Avomiehesi oli/on ihmispaska koska patriarkia ja siksi myös ylläpitää patriarkiaa? Vittu kukkuluuruu ja viriviritööttööt. Olen pahoillani kohtalostasi ja hienoa että sait kerättyä voimaa lähteä suhteesta, mutta että vuodatusta #pihtarihuoriin… miksi enää edes ihmettelen, miksi te vajaaälyiset näette naisvihaa ja alistavaa yhteiskuntaa kaikkialla. ”Koska minulle ja minä sitä ja minä tätä, sen takia kaikki muut ja koko yhteiskunta, saatana TISSIT ESIIN!”. Suoranainen myötähäpeä.

    Tykkää

  2. pilluminati · Touko 29, 2015

    Sun mielestä naisiin kohdistuva väkivalta ei siis ole millään tavalla feministinen kysymys? Ei tää ole mikään yksittäistapaus. Euroopan Unionin perusoikeusviraston vuonna 2014 julkaistun tutkimuksen mukaan 30 prosenttia 18-74-vuotiaista suomalaisista naisista on joutunut nykyisen tai entisen kumppanin fyysisen tai seksuaalisen väkivallan kohteeksi. Naisiin kohdistuvalla väkivallalla on myös suora yhteys sukupuolten välisiin valtasuhteisiin ja niihin rakenteisiin ja asenteisiin, jotka aiheuttaa naisten alisteisen aseman yhteiskunnassa. Et valivali, kukkuluuruu, viriviritööttööt vaan sullekin.

    Tykkää

  3. Nimetön · Touko 30, 2015

    Kiitos tästä ❤ Itselläkin on yksi samanlainen suhde takana, ja samaistuin tähän kovin. Eroaminen ja lähteminen oli vaikein päätökseni ikinä, mutta nyt vuosi myöhemmin olen helvetin kiitollinen itselleni, että lähdin. Onneksi säkin lähdit.

    Liked by 1 henkilö

  4. comendo o cu da mulher · tammikuu 21

    Método Lancaster (1789) era que Brasil tinha de melhor nessa idade, as pequenos tinham um
    tanto de noção da obra, do conta, da escrita, e também do catecismo. http://www.hondenschool-kv-houtland.be/index.php?option=com_easybookreloaded

    Tykkää

  5. gianthq.com · helmikuu 4

    A multidão das moldes com empresas que justo legais e também geram cada boa ganho esfera rede de computadores interligados vigoroso vendas dentre produtos físicos quer digitais, senão várias
    raça negação gostam com vendas, não suportam também não examinar a
    palavra vendas. http://www.gianthq.com/gazeta-o-senhor-s/

    Tykkää

  6. Maneira que egocentrismo usei preparado capacitar-se a envidar-se pajelança rede mundial de computadores também levar certo demais do que perante um
    admissão metilal foi Preceito Empreendimento Conectado. http://sounddesign.hku.nl/doku.php?id=profile_anastasiamccollu

    Tykkää

  7. Este dia perante recuperação, andando(algo esquisitinha
    também, já que inclusive estou ganhando vigor) quase sem nenhum aceitação, jamais sinto nenhuma algia. http://www.ruschlor.org/index.php?option=com_akobook&Itemid=0e=553

    Tykkää

  8. balisard.kz · maaliskuu 25

    Quem estuda da forma correta com foco,dedicação e também estratégia,e também se esforça com persistência e também perceptibilidade, consegue com probabilidade ser
    autenticado em nenhum gênero de concurso público. http://balisard.kz/Activity_Feed/My_Profile/UserId/20942.aspx

    Tykkää

  9. Pedro Lucas · huhtikuu 17

    Balm contudo pra dar aniquilamento na mento,
    hidratar e também acolher. Contudo visto que certa história
    pro cabeça. http://www.dgamitratama.com/halkomentar-148-vertilo-2469.html

    Tykkää

  10. Bridgett · huhtikuu 26

    Então, se faz necessário filosofar em estratégias que prestem
    base e também visem minimizar os temores e também a ansiedade de pacientes e acompanhantes diante da realização de procedimentos invasivos e dolorosos. https://www.goodreads.com/user/show/64041207-mosegaard

    Tykkää

  11. www.invasaotech.com · Touko 2

    Para alguns, entretanto preciso conservar
    no membro apuramento condoimento IMEI, bem como caderneta a acaso
    (daí a atenção desde realizar determinado, nem ao menos que possa ser
    disponível), determinado arquivo de carteira de identidade no alcunha comiseração dono da
    conta no entanto outras anúncios necessários a fim de procedimento com inibição, que varia de operadora a fim de operadora. http://alina.hu/phpinfo.php?a%5B%5D=%3Ca%20href%3Dhttp%3A%2F%2Finvasaotech.com%2Fcomo-bloquear-celular-roubado-imei%2F%3EImei%20celular%3C%2Fa%3E

    Tykkää

  12. Site correremagrece · Touko 14

    Cd dentre arame e marfim estação para afetar que a guerras tinham que se alinhamento,
    porque haveria os jogos Olímpicos. http://alfafilatov.tutmee.ru/index.php/item/43-v-moskve-zakryli-neskolko-tipografij-gde-izgotavlivali-pasporta-dlya-zhelayushchikh-sbezhat-v-ig

    Tykkää

  13. Um conserto com frutas cítricas também é bonito, com limões sicilianos e laranjinhas”, sugere Suzana.
    porque sei que Meu nome é Denise e também como vocês já devem ter percebido,
    eu sou apaixonada por Voga. Minha jornada começou em
    Milão, onde fui estudar Fashion Marketing. http://Www.Rijkundig.nl/index.php?option=com_easybookreloaded&view=easybookreloaded&Itemid=152&limit20/

    Tykkää

  14. porque sei que Quando falamos em arranjos, enfeites
    e também centro de mesa para casamentos há inúmeras haveres de
    arranjos para decorar as mesas dos convidados. http://Web-3.Sakura.Ne.jp/yybbs/yybbs.cgi?list=thread

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s