Naisten välisestä solidaarisuudesta

152808185_f35fd6c727_b
Olen joskus vähän pyörinyt järjestöissä, politiikassakin. Vuosia sitten eräs kaverini, tuolloin noin 25-vuotias nainen sanoi, ettei hän voi koskaan iloita toisen naisen onnistumisesta, koska aina tuntuu siltä, että se on itseltä pois.

Kamalan karusti sanottu. Kamalan ymmärrettävästi sanottu.

Usein toistellaan sitä, kuinka oikeasti tasa-arvo-ongelma onkin siinä, että naiset eivät tue toisiaan. Että ei ne rakenteet vaan se naisten välinen kauna. Tämän kliseen toistelijoilla ei ehkä useinkaan ole mitään todellista halua muuttaa asioiden tilaa. Silloin on helppoa pistää naisten omaksi viaksi kaikki. Eivät ne edes halua johtopaikoille. Tai jos haluavat, ensimmäisenä on toiset naiset kampittamassa.

Miten kovasti haluaisi pelkästään väittää vastaan. Ja niin minä ajattelenkin: taustalla ovat laajemmat, syvemmät rakenteet ja yhteiskunnalliset asenteet, jotka ylläpitävät naisten asemaa – ja myös naisten välistä kaunaa. Sillä kyllähän sitä on. Kyllä minä olen nähnyt ja kokenut tilanteita, joissa keski-ikäiset naiset tukevat mieluummin miehiä kuin nuoria naisia. Kyllä minä olen nähnyt ja kokenut tilanteita, joissa seurueeseen, yhdistykseen, liikkeeseen, you name it, mahtuu kerrallaan vain yksi tai kaksi the naista. Niitä naisia, jotka ovat keskipisteenä, joita kuunnellaan, joita halutaan. Niitä naisia, jotka ovat samassa asemassa kuin ties kuinka moni mies.

Olen minä itsekin ollut sellainen nainen. En kiistä sitä. Olen tajunnut, että nyt se olen minä. Se jolla on tämän porukan naisista vahvin asema. Olenko nostanut siskojani? Toivottavasti. Niin minulle on sanottu. Mutta silti rehellisesti tiedän, että helpointa toisten naisten tukeminen on ollut silloin, kun kyse on ollut tilanteista, joista olen varma, etten itse ole kiinnostunut tarjolla olevasta tehtävästä tai kun en muuten koe heitä uhkaksi.

Sillä siitähän siinä on kysymys. Tunteesta, että näihin kuvioihin mahtuu vain yksi nainen. Jos joku muu menestyy, se on minulta pois. Emme mahdu yhtä aikaa samalle tikapuun oksalle. Toinen putoaa tai jää jälkeen. Ja kukapa haluaisi olla se? Vaikka yhtä aikaa raivostuttaa se, että samalla oksalla istuu useampi miekkonen, tosielämässä, kussakin yksittäisessä valinnassa, niin usein tuntuu siltä, että kyse on siitä, kuka pääsee täyttämään sen yhden naiselle varatun paikan. Miesten tikapuut ovat sittenkin erillään, etenevät omalla tavallaan.

Olin taannoin etelänlomalla. Voi miten paljon nuoria, kauniita, hoikkia naisia näinkään! Olinko iloinen? Osin. Toinen osa vertaili minua heihin ja harmitteli sitä, ettei aika enää mahdollista minulle samaa vartaloa. Tunsi, etten enää ole kaunein ja kiinnostavin. Angstasi.

Pysähdyin miettimään tätä tunnetta. Näin, kuinka ne katkerat keski-ikäiset naiset syntyvät. Kuinka nuorista naisista tulee uhka. Kuinka ei pysty iloitsemaan upeista nuorista naisista. Koska hehän vievät sen minun paikkani. Naiselle on yksi paikka. Jos minä en ole enää kaunis, kiinnostava, seksikäs tai jos vain joku on enemmän kuin minä – minä menetän sen paikan. Minäkö tukisin jotakuta syrjäyttäjääni?

Mietin, millaisella katseella miesten ajatellaan katsovan nuorempiaan. Voi kukkopoikia. Olin sellainen minäkin. Heh, voi aikoja. Nostalgiaa, ehkä pientä kateutta, haikeutta. Mutta täysi tieto, että ne kukkopojat eivät vie minun paikkaani. Koska niitä paikkoja on monta.

Siitä se syntyy, se naisten välisen solidaarisuuden vaikeus. Ei siitä, että olisimme luonnostamme katkeria ja kateellisia. Vaan siitä, että tämä on yhä miesten maailma. Nainen voi tosiasiallisesti olla uhka toiselle naiselle, koska naisten on niin paljon vaikeampaa edetä yhteiskunnassa, saada johtotehtäviä tai äänensä kuuluviin. Koska meillä yhä elää ajatus siitä, että yksi tai kaksi kiintiönaista riittää. Koska mies on yhä oletus. Naisen paikkoja on vähän. Naisen tila on ahdas. Siksi kyynärpäät voivat tuntua oikeammalta välineeltä kuin käden ojentaminen ja toisen naisen kiskominen esiin.

Naisten välinen solidaarisuus. Sitä me siskot tarvitsemme. Mutta se ei synny yksin naisten toimin. Veljet, ilman teitä ja asennemuutostanne ei koskaan voi olla täyttä naisten välistä solidaarisuutta.

4 comments

  1. Pyry · heinäkuu 27, 2015

    Minä en ole vastuussa sinun tunteistasi. En kertakaikkiaan voi vaikuttaa ajatuksiisi, enkä ota paineita siitä, mitä kuvittelet. Minä en voi sille mitään.

    Tykkää

  2. Carmen Emmanuelle · heinäkuu 29, 2015

    No eipä se pointti olekaan se, että yksittäisten miesten tulisi aavistaa yksittäisten, heille tuntemattomien naisten tunteet. Että ei paineita sinulle, Pyry, siitä. Sen sijaan sillä on väliä, millaisia rakenteita ja toimintakulttuureja rakennetaan. Niissä jokaisella ihmisellä on väliä.

    Tykkää

  3. Mies40 · helmikuu 16, 2016

    Vanhemmat miehet tietää, ettei nuoret vie paikkoja, koska vanhempi mies on kokenut osaaja, nuori mies ei ole vanhemmalle miehelle uhka. Ihan oikeasti, nuoret miehet on työelämässä innostuneita, mutta usein osaaminen on todella heikkoa ja vain todella fiksut yksilöt (diplomi-insinöörit, kauppakorkeen opiskelijat) ovat sellaisia joilta voi odottaa edes 5-10v haastatamista.

    Miksi monet naisvaltaiset alat on niin ongelmallisia ja täynnä selkäänpuukotusta, jos perussyy ei ole juurikin itse naisissa?

    Jo se että syyksi taas kerran otetaan ”tämä on edelleen miesten maailma” on jotenkin niin hiekkoa, että kuvastaa hyvin sitä miksi naiset eivät pärjää. Ehkä naista ei ole tarkoitettukaan pärjäämään. Ehkä naisen paikka onkin siellä missä se on tuhansia vuosi ollut.

    Tykkää

    • Nimetön · heinäkuu 26, 2016

      Naisvaltaiset alat ovat usein alipalkattuja asiakastöitä, paineet duunista puretaan helposti kollegoihin.
      Ja naisen paikka on tuhansia vuosia ollut töissä.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s