Laiha

5922367011_289d4abef9_o.jpgNaisena voi olla monia asioita, mutta laiha ja kaunis pitää olla.

Laiha.

Porkkanaraaste on kirkkaan oranssia ja raastettu raastimen isommalla puolella. Äiti pureskelee rauhassa raasteen ja kertoo ylpeänä pisteistä. Tavallinen painonvartija syö päivässä 20 pistettä, hän vain 16. Lihapullia syödessä menettää paljon pisteitä, sillä yksi pulla vastaa pistettä. Sinä päivänä lihapullat maistuvat erilaisilta.

Kun vie töihin oman porkkanaraasteen, ei tarvitse syödä mitään muuta, kertoo äiti muutamaa vuotta myöhemmin.

”Jos minun joskus täytyy käyttää vaatekokoa 38, mielummin lakkaan syömästä.” Äiti ei siinä kohtaa elämää syönyt muutenkaan.

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Mun perhe nauraa mulle.

”Nyt sun pitää lopettaa toi syöminen. Tosta ei saa enää yhtään lihoa.” Äidin sanat yllättävät kesken arkipäivän. Olen 13-vuotias, kiskon mun koon 38 hupparia paremmin ympärilleni ja opin häpeämään itseäni.

Äiti aloittaa intensiivisen urheilun. Hän kutistuu kutistumistaan ja mä pelkään.

Olen teini-ikäisen vimmaisella voimalla päättänyt rakastaa itseäni. Otan aurinkoa bikineissä leikkien, etten piittaa mun kehosta. Äiti neuvoo, kuinka mun tulee peittää kehoni ongelmakohdat. Ihonmyötäiset vaatteet ovat kielletty. Kukaan ei saa nähdä mun läskejä.

Haluan olla näkymätön. Poissa tästä kehosta, joka ei ole mun.

Pukeudun äidin neuvojen mukaan. Vatsa ei enää pullota, mutta häpeä ei haihdu. Tiedän, että kaikkien näiden kerrosten alla olen perustavanlaisesti vääränlainen. Hetkittäin sen voi peittää, mutta totuutta en voi paeta. Olen 16-vuotias.

Muutan pois kotoa ja ymmärrän, ettei kaikkien elämä ole ollut tällaista. Käytän ensimmäistä kertaa ihonmyötäistä t-paitaa julkisesti. Pelkään ja häpeän, mutta uho ja henkiset keskisormet vetävät tällä kertaa pidemmän korren.

 

One comment

  1. misbehavingminx · Touko 16, 2016

    Tämäkin lapsuus oli porkkanaraasteinen ja laihdutuksen täyteinen. https://ostrobogulousvixen.wordpress.com/2016/05/05/alalaihduta/

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s