Joku ottaa vallan

Minä sitten tykkään demokratiasta. Siitä, että minä päätän eikä joku muu. Sama juttu kuin oman kehoni kanssa: minä päätän. Tai joo, toki demokratiassa pitää yhteensovittaa kaikkien tekemät päätökset. Ehkä se on ennemmin kuin seksiä: minä päätän ja sinä päätät (ja hän päättää) ja niitä päätöksiä sitten sovitellaan yhteen ja toivotaan, että kokonaisuus toimii. Että kaikki saa jotain, lopputulos on hyvä ja matkantekokin on hauskaa.

No jaa, ehkä nämä vertaukset eivät tee oikeutta millekään osapuolelle. Mutta se ainakin pätee, että minä pidän sekä demokratiasta että kehostani ja seksistä. Ja näistä se demokratia on muillekin ajankohtainen. On vaalit. Vaikka minä tykkään myös vaalien välisestä demokratiasta – puolue- ja järjestötoiminnasta, mielenosoituksista, kansalaisaloitetteista ja sen sellaisesta – on vaaleissa aina sitä jotain. Sillä niissä päätetään ne suurimman vallan käyttäjät. Ja siihen hommaanhan on päästävä mukaan. Missä valta, siellä feministi. Niin sen ainakin kuuluu olla.Jos et sattunut lähtemään ehdolle, äänestä! Ja äänestä feministiä. Kuntavaalit on feministiset vaalit. Niissä päätetään, uskaltaako puistossa kävellä. Onko lapsille hoitopaikkoja. Mihin pääsee bussilla. Kuka hoitaa mummot. Onko koulut homeessa. Kuka saa parhaat liikuntavuorot. Ja vaikka kuinka monesta muusta tärkeästä asiasta.

Joku päättää aina. Ole joku. Minä ainakin olen.

PS. 9.4.2017

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s