Sukupuolineutraaleista vessoista

Kuvahaun tulos haulle unisex wcAnnamari Sipilä kirjoittaa päivän Pravdassa sukupuolierityisten wc-tilojen puolesta. Tiivistelmä menee suunnilleen niin, että naisten vessassa on siistimpää ja kivempi meikata ja pukea sukkahousut, eikä naisten omasta tilasta tulisi luopua ennen kuin miehet osaavat käyttäytyä, niin että näinä suvaitsevaisuuden aikoina, antakaa meidän pitää edes omat vessamme.

Ensin pitää sanoa, että kannatan sukupuolineutraaleja wc-tiloja.

Ja sitten, että ymmärrän myös Sipilää.

Mulle on ihan sama, kuka istuu viereisessä kopissa kusella tai missä ja keiden nähden puuteroin nenänpääni.

Sen sijaan tosi paljon vähemmän mulle on sama, että julkisesta tilasta poistuu se viimeinen paikka, jonne mies ei perässä pääse.

Käsi ylös kaikki ne naiset, jotka on joskus paenneet baarissa vessaan sitä humalaista päällekäyvää keski-ikäistä miestä tai kättä joka kourii ja joka ei ymmärrä sanaa ei. Sitä epämiellyttävää jankkaavaa tyyppiä, joka ei suostu poistumaan tai miesselittäjää, josta ei muuten tunnu pääsevän eroon. Veikkaan, että jos ei kaikki, niin aika moni. Itse oon tehnyt tuota ainakin kymmeniä kertoja. Istunut pöntölle, huokaissut ja tekstannut kaverille, että naisten vessa, tuu pelastaan.

Mua ihan fyysisesti ahdistaa ajatus, että jatkossa se tyyppi vois kävellä mun perässä myös sinne vessaan.

Mut ei. Mun maailmaa ei rakenneta sen urpon ehdoilla, joka ei osaa käyttäytyä tai tunne muiden ihmisten rajoja. Mun turvallisuutta ei rakenneta niillä ehdoilla, että jonkun toisen turvattomuus lisääntyy.

Mun feminismiksi ei riitä, että puolustetaan vain omia etuja toisten kustannuksella, sillä aikaa kun se ongelmien pääsyy, toksinen maskuliinisuus sikailee ja röhkii ja kuvittelee itsensä maailman herraksi, joka tekee mitä huvittaa.

Mun maailma rakennetaan niillä ehdoilla, että ihan kaikilla, ei vain mulla, on oikeus turvalliseen tilaan.

Ihan joka päivä jonkun mielestä väärän näköiset tytöt ja pojat, tai ne jotka ei mahdu tai halua mahtua näihin meidän mies/nainen -vessalokeroihin kokee ikäviä ja uhkaavia tilanteita yleisissä vessoissa. Moni joutuu tulemaan kaapista ulos joka kerta, kun rakko painaa. Siksi sukupuolineutraalit wc-tilat tarvitaan mahdollisimman pian, mielellään jo eilen.

Jos me aiotaan saavuttaa sellainen maailma, jossa jokaisella sukupuoleen, seksuaalisuuteen, sukupuolen ilmaisuun, ihonväriin tai muuhun uhkia ja syrjintää lisääviin tekijöihin katsomatta on turvallista elää, me ei voida jäädä tappelemaan keskenämme, toisiamme vastaan.

Ainoa vaihtoehto on taistella yhdessä kaikkea sitä vastaan, mikä uhkaa ketä tahansa meistä. Annamari Sipilä, kummalla puolella ajattelit olla?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s